Rodzaje haków holowniczych

Niepozorne, czasami wcale nie ma ich przy pojazdach, ale jakże ważne akcesoria: haki holownicze. Wydawać mogłoby się na pierwszy rzut oka, że to urządzenia proste niczym przysłowiowa budowa cepa. A jednak haki do holowania pojazdów i mocowania przyczep są znacznie bardziej skomplikowane niż starodawny przyrząd do młócki. Jednocześnie to jedyny hak, z którego posiadania przez Was Wasi znajomi mogą się ucieszyć. Jeżeli „macie haka”, holowniczego oczywiście, przy własnym samochodzie – możecie zaskarbić sobie u kogoś łatwo dług wdzięczności, lub po prostu zrobić komuś znajomemu miłą przysługę. Nie ma co się jednak łudzić – każdy zmotoryzowany, który udzieli pomocy w holowaniu będzie liczył na potencjalną wzajemność kiedy to on będzie holowania potrzebować. Haki holownicze nie stanowią zwykle fabrycznego wyposażenia samochodów. Ponadto często auto kupowane od poprzedniego właściciela wcale takiego dodatku nie posiada. Skoro jednak warto go mieć, to skąd go wziąć? Zacznijmy może zatem od ważkiej kwestii:

Gdzie kupić dobry hak holowniczy?

Haki do holowania pojazdów są bardzo różne i najlepiej jeszcze przed zakupem skonsultować się z firmą zajmującą się ich bezpośrednim montażem. Z tych właśnie przyczyn rzadko można spotkać hak holowniczy na sklepowej półce. Jednak nie jest żadną regułą, że sklepy motoryzacyjne wcale nie posiadają ich w swoim asortymencie. Jednak hak hakowi nierówny. Holownicze haki mają różne typy oraz to do siebie, że nie każdy z nich będzie spełniał oczekiwania każdego kierowcy. Najlepiej zatem wybrać dobry serwis samochodowy, na przykład serwis samochodowy Wolsztyn, czyli warsztat Karsson, gdzie specjaliści (nie tylko od haków holowniczych) dokładnie obejrzą, „zważą i zmierzą”, a następnie doprecyzują jaki konkretny hak najlepszy będzie do konkretnej maszyny. Co tu dużo mówić – wszyscy prawdziwi „spece” od haków po prostu dokładnie to wszystko dla Was „wyhaczą”. A podstawowych rodzajów haków jest trzy. Do tego dochodzą również poszczególne pomniejsze ich parametry. Można zatem nieco się w tym pogubić, jednak już spieszymy z wyjaśnieniem, dzięki któremu przynajmniej kilka kwestii dotyczących holowniczych haków wyjaśni się z perspektywy laika w tej dziedzinie.

Podstawowe rodzaje haków holowniczych

Haki zasadniczo dzielimy na takie, jakie wielu z nas pamięta jeszcze z dzieciństwa, czyli haki holownicze na stałe montowane do pojazdu. Ponadto są haki holownicze, które można samodzielnie zamontowywać i wymontowywać za pomocą śrub. A trzecim rodzajem są coraz chętniej wybierane haki holownicze automatycznie wypinane. To tylko podstawowe sposoby montażu. Przejdźmy teraz do charakterystyki tych typów haków oraz spróbujmy określić jaki hak najlepiej nadaje się do jakiego samochodu.

Inne podstawowe różnice pomiędzy typami haków

Zasadniczą różnicą pomiędzy hakami montowanymi na stałe a tymi, które możemy założyć jak i zdjąć samodzielnie jest również to, że te pierwsze są zdecydowanie starego typu. A jako takie nie posiadają odpowiednich certyfikatów ani innych dokumentów potwierdzających ich zgodność ze standardami wyznaczanymi przez Unię Europejską. Krótko mówiąc: montujecie je na własną odpowiedzialność i ryzyko. Nikt nie zagwarantuje Wam, że taki na stałe zatwierdzony do samochodu hak będzie działał dobrze. Co zatem wybrać: hak holowniczy na śruby czy też model automatycznie wypinany?

Kto wypina tego hak

No tak. Przecież każdy zazwyczaj wypina swój własny hak holowniczy samodzielnie. Czasami zaś na przykład z niewielką pomocą przyjaciół. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że haki wypinane automatycznie to te najlepsze, najwygodniejsze i najprostsze w obsłudze. Rzeczywiście, haki holownicze wypinane automatycznie najczęściej montowane są w najnowszych oraz w tych najbardziej luksusowych modelach samochodów. Jest on, bądź co bądź, najprostszy w obsłudze. Nie obędzie się jednak bez wizyty w dobrym warsztacie. Każdy doświadczony mechanik lub elektromechanik w Wolsztynie lub w innej, niewspomnianej tutaj miejscowości, będzie wiedział co musi zrobić. Hak holowniczy wypinany automatycznie nie działa bowiem tak, że możemy kupić go w sklepie i schować do bagażnika. Najpierw fachowiec musi zająć się zamontowaniem jednej części haka w odpowiednim, zazwyczaj niewidocznym, miejscu z tyłu samochodu. Dopiero wówczas możemy swobodnie korzystać z wypinanego haka, posiadając jego drugą część – tę właśnie możemy sobie wozić w bagażniku. Hak holowniczy wypinany składa się właśnie z takiego specjalnego korpusu, do którego następnie samodzielnie w razie potrzeby przyczepiamy kulę, czyli właściwą część haka. Jeżeli zrobimy to właściwie, to kula powinna „zaskoczyć” i hak holowniczy jest gotowy do użytku. Takie ekskluzywne haki posiadają również własne zabezpieczenia przed kradzieżą. A zatem: hak holowniczy wypinany sto najwygodniejszy, ale i najbardziej luksusowy rodzaj haka holowniczego do współczesnych samochodów.

Hak holowniczy ze średniej półki cenowej

Czyli ten montowany przy pomocy śrub. Haka holowniczego używa się stosunkowo rzadko, dlatego większość właścicieli przeciętnych samochodów zdecyduje się prawdopodobnie na ten przytwierdzany do samochodu przy pomocy śrub. Haki takie są już stosunkowo dobrej jakości, posiadają także wymagane przez UE certyfikaty. Można zatem spokojnie wybrać się z nimi nie tylko w podróż po Polsce, ale po całym naszym pięknym kontynencie. To rozwiązanie mniej ekonomiczne od haka montowanego na stałe, nie powinno jednak zrujnować kieszeni przeciętnego Kowalskiego. Przy tym zawsze jest pewność, że sprzęt spełnia określone normy.

Z najwyższej półki

Istnieją także haki holownicze odchylane. Takiego rodzaju hak po zamontowaniu go w serwisie można po prostu zaginać pod spód auta lub odginać na zewnątrz kiedy jest potrzebny. Haki odchylane stanowią jednak najdroższe na rynku rozwiązanie i stanowią ofertę skierowaną raczej do miłośników gadżetów niż rozwiązań jak najbardziej ekonomicznych i praktycznych zarazem. Jeżeli jednak zamarzy Wam się taki model – to warto wiedzieć o jego istnieniu oraz sposobie funkcjonowania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *