Wymiana płynu chłodniczego – mówimy jak!

Wymiana płynu chłodniczego to konieczność podczas stałej eksploatacji samochodu. Płyn dba o to, aby silnik pracował zawsze w odpowiedniej temperaturze. Niestety z czasem jakość i parametry płynu słabną. Należy go wtedy wymienić, aby nie doszło do poważnej awarii silnika. Jak to zrobić?

Co będzie potrzebne do wymiany płynu chłodniczego

Wymiana płynu chłodniczego to konieczność, podczas ciągłej eksploatacji auta. W tym celu można oddać samochód do warsztatu, ale też można to zrobić samodzielnie. Przed przystąpieniem do wymiany płynu chłodniczego należy zadbać o to, aby mieć wszystkie niezbędne narzędzia i preparaty, które będą potrzebne do sprawnej wymiany płynu. Podstawą będzie oczywiście nowy płyn chłodniczy. Jaki płyn kupić do wymiany? Tutaj trzeba się kierować zaleceniami producenta. Warto zajrzeć do instrukcji obsługi samochodu, gdzie na pewno znajdziemy taką informację. Na rynku dostępne są różne rodzaje płynów chłodniczych. Najlepiej wybrać sprawdzony i jakościowy produkt, który zalecany jest przez producenta samochodu. Informację o tym, jaki płyn należy zalać możemy też znaleźć w okolicach silnika. Do wymiany płynu chłodniczego potrzebna będzie również woda destylowana i opcjonalnie preparat płuczący. Będą one potrzebne do przepłukania całego układu chłodzenia. Żeby zlać stary płyn chłodzący z układu, potrzebna będzie miska lub wiadro. Dla wygody wlewania nowego płynu przyda się także solidny lejek. Mając wszystkie te produkty i akcesoria można wreszcie przystąpić do wymiany płynu chłodniczego.

Przystępujemy do wymiany płynu

Cały proces należy rozpocząć od spuszczenia starego płynu. W tym celu należy otworzyć korki chłodnicy wraz z korkami zbiornika wyrównawczego. Bardzo ważne jest to, aby zużyty płyn zlać do wcześniej przygotowanej miski lub wiadra, ponieważ należy go poddać utylizacji. Pod żadnym pozorem nie możemy wylać zużytego płynu chłodniczego na trawnik lub do kanalizacji. Korzystając z okazji, że zbiorniki i przewody są puste, warto dokładnie sprawdzić stan chłodnicy. Jest to bardzo ważne, ponieważ ewentualne uszkodzenia takich elementów jak chociażby wężyki, mogą prowadzić do poważnych nieszczelności, a tym samym do wycieku płynu. A stąd szybka droga do poważnej awarii samochodu.

Drugi etap wymiany płynu to kompleksowe przepłukanie całego układu chłodniczego. Do tego używamy roztworu wody destylowanej z preparatem płuczącym. Układ zalewamy roztworem, ale należy pamiętać o tym, aby zbiornik wyrównawczy pozostał otwarty. Następnie możemy uruchomić samochód, aby nagrzać odpowiednio silnik. Może to być rozruch na około 20 minut. Dodatkowo w aucie ustawiamy nadmuch na maksymalną temperaturę. Po tym jaki silnik się nagrzeje, gasimy samochód i czekamy do czasu jego ostygnięcia. Mając pewność, że silnik nie jest już nagrzany można przystąpić do zlewania roztworu. Cały etap czyszczenia powtórzyć trzeba kilka razy. Robimy tak do momentu, kiedy zlewany roztwór będzie czysty i bezbarwny. Ilość powtórzeń tego etapu może być więc różna w zależności od danego samochodu i stanu płynu chłodniczego w momencie jego wymiany.

Trzecim etapem będzie zalanie nowego płynu do układu chłodniczego. Tutaj przyda się wygodny i solidny lejek, który ułatwi przelanie płynu z pojemnika. Płyn zalewamy do maksimum, co pokazuje odpowiednia kontrolka lub znacznik na zbiorniku. Zbiornik pozostawiamy otwarty i w tym czasie uruchamiamy silnik. Ponownie włączamy nawiew na najwyższą temperaturę. W międzyczasie należy sprawdzać poziom płynu w zbiorniczku i w razie konieczności dolewać go do poziomu maksimum. Tym samym proces wymiany płynu chłodniczego został przeprowadzony do końca. Zaleca się jeszcze na końcu odpowietrzyć układ chłodniczy. Aby to zrobić, należy zlokalizować odpowietrznik. Jeżeli nie wiemy gdzie się znajduje, warto zajrzeć do instrukcji obsługi samochodu. Odkręcamy odpowietrznik i w momencie, kiedy zacznie wydobywać się z niego płyn, szczelnie zakręcamy.

Jak widać wymiana płynu chłodniczego nie jest tak trudna, jak mogłoby się to wydawać. Oczywiście bardzo ważne jest to, aby wcześniej przygotować wszystkie niezbędne akcesoria i kupić odpowiedni płyn dla danego samochodu.

Jak często należy wymieniać płyn

Częstotliwość wymiany płynu chłodniczego może zależeć od rodzaju samochodu i jego silnika. Najlepiej kierować się informacjami zawartymi w instrukcji dla danego modelu samochodu. Niemniej jednak, ogólnie przyjętym i zalecanym jest wymiana płynu chłodniczego mniej więcej co 2 – 4 lata. Bądź też w zależności od przejechanych kilometrów zaleca się wymienić płyn po około 200 tysiącach kilometrów. Warto zwrócić szczególną uwagę na to, że w momencie kiedy zapala się już kontrolka układu chłodniczego może to być znak, że na wymianę jest trochę za późno. Dlatego tak ważne jest to, aby kontrolować co jakiś czas poziom płynu chłodniczego. Jest to bardzo proste, ponieważ wystarczy sprawdzić to w zbiorniczku. Jeżeli wszystko jest w porządku to pamiętajmy o regularnej wymianie płynu zgodnie z zaleceniami producenta lub serwisu, który serwisuje nasz samochód.

Kiedy warto sprawdzać poziom płynu? Szczególnie latem, kiedy mamy do czynienia z bardzo wysokimi temperaturami. To niezwykle ważne, aby układ chłodzenia miał zapewniony prawidłowy poziom płynu, tak aby nie „zagotować” silnika. Trzeba też zwracać uwagę na temperatury minusowe. Może bowiem zdarzyć się tak, że temperatura zamarzania płynu chłodniczego podniesie się. Wtedy konieczna jest natychmiastowa wymiana, ponieważ istnieje ryzyko, że przy dużym mrozie płyn po prostu zamarznie. Jak widać kontrola płynu chłodniczego w samochodzie to bardzo ważny aspekt codziennego użytkowania samochodu. Nie wystarczy tylko rutynowa wymiana co 2, czy 4 lata. Płyn może wymagać wymiany również w innych sytuacjach. Jego regularna kontrola równa się dbałości o bezpieczeństwo na drodze. Jakiekolwiek problemy z układem chłodzenia wpływają bowiem na pracę silnika, a tym samym mogą stwarzać olbrzymie zagrożenie nie tylko dla samego auta, ale też dla innych uczestników ruchu drogowego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *